Yosemite Park, waterval en boom N-E - Reisverslag uit Tracy, Verenigde Staten van Jannie Deure - WaarBenJij.nu Yosemite Park, waterval en boom N-E - Reisverslag uit Tracy, Verenigde Staten van Jannie Deure - WaarBenJij.nu

Yosemite Park, waterval en boom N-E

Door: wilenjannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

19 April 2012 | Verenigde Staten, Tracy

En in Jackson vinden we na 225 miles een erg luxe plekje. Met patrouilllerende beveiliging, shuttlebus naar het casino, zwembad, 2 bubbelbaden en dat allemaal voor $36 per dag.
We slapen uit, voor het eerst, beginnen eindelijk aan al die tijdsverschillen te wennen.
We zijn onderweg naar Yosemite Park, smalle weg met veel bochten en veel stijgen. Ondanks dat het weer op papier niet zo ver is (schaal is ook nog klein), is het toch pas 14.00 uur voordat we daadwerkelijk onderweg zijn naar de hoogste waterval van N-Amerika. Ik wil naar de top. We moeten ongeveer 1.500 voet stijgen. Nou, die top hebben we niet gehaald, want na 2 uur klimmen, bleek, bij navraag, we nog minstens een uur verder moesten (en weer terug). En ondanks dat dalen minder inspannend is, is het wel een aanslag op je knieën.
Onderweg wel weer mooie dingen gezien (bijvoorbeeld een enorme regenboog naast de waterval, groep herten, vergezichten, onbekende bloemen,...)
We overnachten in het park, we zijn kapot (om 21.15 uur naar bed). Gelukkig hebben we onze eigen voorzieningen, veel kampeerders op (ondanks dat wel schone WC' s), maar nauwelijks water uit de kraan.
Alle parken die we tot nu toe gezien hebben, worden goed onderhouden/gecontroleerd. Meestal rijdt er een bus die je langs alle highlights brengt en je kan in/uitstappen wanneer je wilt.
Voor gemiddeld $20,-- kan je een hele week in zo' n park
wandelen of wat dan ook.

De volgende morgen gaan we richting het deel van het park waar de grote Sequoia' s staan. Via een weg waar ik liever niet naar buiten kijk, wat een gat naast me. In het midden van de weg zitten ribbeltjes, hoewel het heel vervelend is om daaroverheen te rijden, weet je wel dat je nog op de weg zit. Dus Wil, als het effe kan.......

Mariposa Grove, onderdeel van Yosemite Park, en dat al sinds de 19e eeuw, herbergt ongeveer 500 sequoia trees. De meesten honderden jaren oud (500-1800) en ook vaak met duidelijke brandplekken op de boom.
Een bijzondere overlevingstechniek van deze bomen, bij een bosbrand overleeft alleen de Sequoia en de rest verbrandt. De zaden hebben vervolgens de kans om in een rijke en warme grond te kiemen.
Wat zijn wij nietig in vergelijking tot deze reuzen. En 100 meter boom is erg moeilijk te fotograferen (met mijn toestel en mijn capaciteiten).
Vanwege de voelbare inspanning van gister, houden we het na 2 uur wandelen voor gezien en gaan voorzichting richting San Fran

• 19 April 2012 - 02:29

Jeannette:

Wonderful to hear from you. It sounds like the tour is such an eye-opener & you are seeing so many beautiful things & scenes. Nice to know that you found your American biker friend:)

• 19 April 2012 - 06:15

John:

Onwijze foto's weer. Rusten jullie ook nog een beetje uit of gaan jullie straks als jullie terug zijn nog een weekje naar Schiermonnikoog?
    Veel plezier nog!

• 19 April 2012 - 06:45

Cousin Alice:

Wat gaat de tijd snel, ik zie dat jullie er alweer ruim twee weken (en heel veel mooie belevenissen) op hebben zitten. Menig ontbijtje hebben jullie opgeluisterd met reisverslagen en foto's. Leuk hoor! Geniet er nog even van.

Liefs, Alice

• 19 April 2012 - 06:52

Jannie Van Der Deure:

@jeanette, we had a wonderful evening with our girlbiker this night.

@john, de komende dagen gaan we aan het strand in San francisco (maakt niet uit wat het kost) uitrusten

@Alice, een bijzonder avontuur!

• 19 April 2012 - 08:23

Els:

Jaloers! geniet er nog maar even van! tot dinsdag! dikke zoen!