rondrit east Cape - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jannie Deure - WaarBenJij.nu rondrit east Cape - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jannie Deure - WaarBenJij.nu

rondrit east Cape

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

18 Januari 2019 | Singapore, Singapore

De dag begint vroeg, 06.00 zijn we klaar wakker, even ontbijten. Alle voorraden zijn bijna op. Vandaag moeten we boodschappen doen en de voorraden aanvullen.
Het plan is om de East Cape rondrit te maken van 334 km, maar eerst even het grijze water lozen en vers bijvullen.
Na het grijze water geloosd te hebben, pakken we nog even en klein hoekje mee van de plastic goot. Die werkt mee tot hij knap zegt. Wij hebben niks, camper ook niet, goot stuk…..

Het eerste gedeelte van de route is langs de rotsige kustlijn. De begroeiing van de heuvels lijkt ondoordringbaar, als een soort boerenkool. Het hele gebied samen vormt het 4de grootste natuurgebied van N-Z. Een duidelijk Maori gebied met veel heiligdommen. We gaan richting Gisborne, dat kan sneller, dwars over, via de snelweg, of je gaat helemaal om de kaap heen, zoals wij.
Wat we allebei niet verwacht hebben, dat we zoveel in de bergen zouden rijden. Vlakbij Whitiangi Bay is de weg zo smal dat we om en om met het tegengestelde verkeer een stukje mogen rijden. Hier en daar is de weg tot één rijbaan teruggebracht dmv stoplichten, omdat er een stuk weg mist, die ligt 100 meter lager…..foto zie facebook
En dan zo maar een Anglicaans kerkje tussen strand en weg.

In Te Araroa staat de grootste Pohutukawa boom. “Te Waha-O-Rerekohu” oftewel de mond van Rerekohu. De boom telt 22 stammen en is indrukwekkend groot. De boom is 350 jaar oud denken ze. Intussen een roadkill (konijn) met een arend erbovenop.
Volgende stop Tihitiki, het tweede gedeelte van de trip van vandaag is begonnen. In dit plaatsje staat the church of st. Mary’s. In de kerk hangen alle namen van gesneuvelde Maori in WOI, aangevuld met de namen van WOII en de moderne oorlogen. Prachtig houtsnijwerk in dak, muren, banken, doopvont, kansel, altaar, het is prachtig.

Het landschap verandert. We komen in schapenland, 1000den schapen op redelijk kale, groene heuvels. Onderweg werd er ook veel aan houtkap gedaan, dat geeft een desolaat uiterlijk. Na nog wat op en neer en heen en weer, van baai naar baai, zitten we nu in Grisborne. Morgen naar Napier.

• 18 Januari 2019 - 04:06

Bertie:

Jannie en Wil:

Geweldig jongens om dit te beleven. Geniet er van.

• 19 Januari 2019 - 07:20

Liesbeth:

Heb zojuist op Google Maps gevolgd hoe jullie route tot dusver was. Indrukwekkend! En veul kilometers met eindeloze uitzichten en spannende wegen, geweldig!

• 22 Januari 2019 - 14:44

Liesbeth Van Besouw:

Aaaah, jullie hebben het parkeerprobleem opgelost en zijn met het openbaar vervoer naar het museum gegaan. Super!