Wellingtond, dag 2 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jannie Deure - WaarBenJij.nu Wellingtond, dag 2 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jannie Deure - WaarBenJij.nu

Wellingtond, dag 2

Door: jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

22 Januari 2019 | Singapore, Singapore

22/1 Dinsdag – wasdag, Wil trok vanmorgen zijn laatste schone onderbroek aan, hij kan natuurlijk die van gister nog eens achterstevoren doen of binnenstebuiten…dus we moeten aan de was.

Note aan de verhuurder van de Campervan: Fijn hoor nieuwe handdoeken, maar die drogen niet en ze pluizen (gelukkig blauw en geen rood). En ja een afwasborstel, een teiltje, een passende dop voor de gootsteen, een vliegenmepper en een schaar was ook wel handig geweest……

Dus alle handdoeken in de was, het bed verschoond, maar dat hoef ik dan weer niet te wassen. We hebben een 6-persoons camper, dus van alles zes! Mooie snelle machines en in 2 uur is alles gewassen en gevouwen en zijn we weer onderweg met de bus naar Wellington. Het verkeer is een crime en een parkeerplaats zoeken voor zo’n 7,7 meter lang ding is nog erger.

Het Museum of New Zealand is wederom aan de beurt, eerst de Maori kunst en leefwijze, vervolgens hoe de Pacific-bewoners bezit namen van New-Zealand.
Prachtige houtsnijwerk aan kano’s, huizen en gebruiksvoorwerpen. De Maori zijn ware kunstenaars, geven niet zo om bezit, maar zijn er diep van overtuigd dat je goed moet zijn voor de zee en de aarde. Gelukkig hebben ze tegenwoordig meer rechten dan vroeger. Veel Maori-land ligt aan de kust en dat verklaart, denken wij, dat er weinig of niet gebouwd wordt aan de kust. Behalve daar waar er blanke grondeigenaren zijn.
De bewoners van de eilanden liggend in de Pacific en die een nieuw of ander bestaan zochten hebben zo hun eigen plek gevonden. Nieuw Zeeland is een smeltkroes van culturen en volken. Het grote geld zit overigens wel bij het blanke gedeelte van Nieuw Zeeland.

En wat echt opvalt zijn de vriendelijke mensen. Elke vraag wordt uiterst voorkomend beantwoord iedereen die gebruik heeft gemaakt van de bus, bedankt de buschauffeur bij het verlaten van de bus, ook als het de achterste uitgang is. Bij ieder strand is een gratis douche om het zout en zand af te spoelen. Op de campings en in de openbare toiletten is alles even schoon en altijd toiletpapier voorhanden. Iedere camping heeft verschillende bbq’s staan. Je kunt koken, tosti’s maken, afwassen en dan is het ook nog niet duur (gemiddeld 45 NZ dollar, dat is ongeveer €30,--).
De buschauffeur legt uit, stopt daar waar hij niet mag om je zo dichtbij mogelijk bij je gewenste plek neer te zetten en rijdt rustig en kalm. Overigens is het verkeer hier in Wellington druk, maar we hebben nog nauwelijks problemen gezien, als in verkeersovertreders of wegpiraten.
Mooi land met mooie mensen!

• 22 Januari 2019 - 04:59

Piet:

Leuk om te lezen, maar....eh, wij bedanken hier ook altijd de buschauffeur van lijn 4.