regen, mist en ijs van Ross Beach naar (geen)Haast - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jannie Deure - WaarBenJij.nu regen, mist en ijs van Ross Beach naar (geen)Haast - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jannie Deure - WaarBenJij.nu

regen, mist en ijs van Ross Beach naar (geen)Haast

Door: Jannie

Blijf op de hoogte en volg Jannie

28 Januari 2019 | Singapore, Singapore

28/1 We staan op met regen en rijden ook snel de mist in, tweehonderd meter zicht, dat is het wel. Het is niet koud, we lopen gewoon in de korte broek. Om tien uur gaan we richting Franz Joseph, de bekendste gletsjer van Nieuw Zeeland. Hij is vernoemd naar de welbekende keizer door een geoloog met de naam Haast.
Zo tegen één uur arriveren we op de parkeerplaats , waarna het nog ongeveer 45 minuten lopen is om de gletsjer voor de lens te krijgen. Vroeger en dat is nog niet eens zo lang geleden (2009) kwam je tot aan de gletsjer, maar door de opwarming van de aarde, is hij nogal gesmolten.
Na een fijne tippel hervatten we rit richting Haast (ja die van die geoloog), het is de laatste pleisterplaats voor we het zuiden van het Zuideiland bereiken. Dan moeten we echt weer de bergen door. Overigens hebben we dat af en aan vandaag, mar ook de hele vakantie gedaan. Niet hoog, maar met hier en daar smalle en kronkelende wegen en scherpe bochten.
We rijden dan wel voortdurend door het regenwoud. De doorkijkjes zijn geweldig, de rivieren, na de regen van gister en vanmorgen breed en wild. Vegetatie vooral groen, maar onwaarschijnlijk veel bloeiende planten, die in mijn tuin niet zouden misstaan, helaas te koud voor deze planten in Nederland. Haast, we hebben het niet en toen we er bijna waren, waren we er haast!